Dzisiejszy wskaźnik: Zaufanie konsumentów (Consumer Confidence)

0
885
Businessman Holding Small Brown We Love Customer Signage.

Zaufanie konsumentów jest jednym z wiodących wskaźników gospodarczych Stanów Zjednoczonych. Obywatele USA jawiący się jako społeczność szczególnie nastawiona na konsumpcję, jest istotnym elementem gospodarczym w tym kraju. Traktowani oni są jako rynek zbytu dla wielu dóbr oraz usług, dlatego też ich nastroje są tak ważną składową ogólnej sytuacji makroekonomicznej USA. Zaufanie konsumpcjonistycznie ukierunkowanej ludności USA, to nic innego jak ich przewidywania oraz opinie dotyczące sytuacji gospodarczej państwa. Opinie te często skłaniają konsumentów do zakupywania dóbr (dobra sytuacja ekonomiczna; nie trzeba oszczędzać) lub do oszczędzania (sytuacja gospodarcza jest zła, czas oszczędzać na czarną godzinę).

Aby móc przewidywać nastroje Amerykanów, oraz ogólne tendencje panujące wśród kupujących, stworzono wskaźniki zaufania konsumentów. Spośród nich najważniejszymi dwoma publikacjami na rynku są:

  • Indeks zaufania konsumentów publikowany przez Uniwersytet Michigan,
  • Indeks zaufania konsumentów publikowany przez Conference Board.

Indeks Uniwersytetu Michigan

Indeks powstający na podstawie ankiet telefonicznych przeprowadzanych na grupie ok. 500 gospodarstw domowych. Zamierzeniem takiej ankiety ma być jak najdokładniejszy obraz opinii amerykańskich obywateli.

Publikowany jest dwa razy w miesiącu – na początku na rynek trafia raport wstępny, po czym po dwóch tygodniach raport finalny. Informacja płynąca ze wstępnej wersji, pomimo że zawiera około 60%  informacji zwrotnej z ankiet, jest uznawana za wyznacznik ogólnego sentymentu, przez co jest postrzegana jako ta ważniejsza i zazwyczaj to ona mocniej wpływa na rynek.

Poniżej przedstawiono jak kształtowały się wyniki (wstępne) indeksu na przestrzeni ostatnich miesięcy:

Dzisiejszy wskaźnik: Zaufanie konsumentów (Consumer Confidence)

Publikowane wartości indeksu Uniwersytetu Michigan (niebieskie słupki) na tle przewidywań ekonomistów (pomarańczowe linie poziome), miesięcznie od października 2007.
Źródło: www.forexfactory.com

 Indeks zaufania konsumentów Conference Board

Indeks w swej formule bardzo podobny do powyższego, jednakże tworzony przez inną organizację. Conference Board jest to organizacja non profit dostarczająca informacji na temat gospodarki. Jej badania są dokładniejsze, ponieważ ankiecie podlega nie 500, a 5 000 gospodarstw domowych. Dziesięciokrotnie większa próba powinna dać lepszy obraz opinii panującej pośród konsumentów. Publikowany jest raz w miesiącu, z reguły w ostatni wtorek miesiąca.

Poniżej przedstawiono jak kształtowały się wyniki indeksu na przestrzeni ostatnich miesięcy:

Dzisiejszy wskaźnik: Zaufanie konsumentów (Consumer Confidence)Publikowane wartości indeksu zaufania konsumentów Conference Board (niebieskie słupki), na tle przewidywań ekonomistów (pomarańczowe linie poziome), miesięcznie od października 2007.
Źródło: www.forexfactory.com

Jak widać na powyższych wykresach, swoje najniższe poziomy indeksy zaufania konsumentów osiągnęły w czasie kryzysu gospodarczego, pokazując że społeczność amerykańska orientuje się w bieżącej sytuacji rynkowej. Obecnie tendencja jest wzrostowa nieprzerwanie od 2012 roku.
Poniżej prezentujemy zachowanie kursu pary EURUSD podczas publikacji odczytów indeksów.

Dzisiejszy wskaźnik: Zaufanie konsumentów (Consumer Confidence)

23 luty 2016, publikacja: 92.2, prognoza: 97.4, efekt – osłabienie dolara

Dzisiejszy wskaźnik: Zaufanie konsumentów (Consumer Confidence)

11 grudnia 2015, publikacja: 91.8, prognoza: 92.3, efekt – umocnienie dolara

Jak widać na powyższych wykresach rynek zdecydowanie mocniej zareagował na indeks Uniwersytetu Michigan, niż na ten prezentowany przez Conference Board. Należy też zaznaczyć, że wskaźniki te z reguły nie powodują natychmiastowych dużych ruchów, są traktowane bardziej jako potwierdzenie panujących trendów, aniżeli ich wyznacznik.

Poprzedni artykułDRAGON PATTERN, CZYLI JAK WYKONYWAĆ PROJEKCJĘ NA FALI CD? – webinar
Następny artykułDane makro na 30.03.2016
Łukasz Fijołek
Główny pomysłodawca i założyciel serwisu Fibonacci Team School. Łukasz to zawodowy Trader, z ponad 10-letnim doświadczeniem na rynku Forex. Specjalizuje się w Analizie Technicznej, szczególnie w zakresie spekulacji jednosesyjnej przy wykorzystaniu geometrii rynkowych, liczb Fibonacciego, struktur korekcyjnych oraz formacji harmonicznych. Wielokrotnie brał udział w konferencjach i spotkaniach branżowych dotyczących rynku FOREX jako niezależny Trader i ekspert w temacie szeroko pojętej Analizy Technicznej. Jako jedyny w Polsce od wielu lat organizuje LIVE TRADING udowadniając wysoką skuteczność technik Fibonacciego.